Hodnocení žáků
Důležitá, atraktivní, dopadová agenda školské rady. Téma není jednoduché, ale ani nekonečné. Pojďme na to.
Způsob hodnocení (dle ŠkolZ § 69 (2) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací nebo slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. - způsob hodnocení je tedy dle právní definice jedna ze tří možností: klasifikace, slovně, kombinace klasifikace a slovního hodnocení.
Věc je ze zákona povinnou součástí jednání ŠR. Souhlas je vhodné opatřit schvalovací doložkou.
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků (dle ŠkolZ § 168 (1) Školská rada d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách.
Tato pravidla jsou povinnou součástí školního řádu, a opět je povinnou součástí jednání ŠR. Souhlas je tedy vhodné opatřit schvalovací doložkou.
Dalším místem, kde je dokumentován způsob hodnocení, je školní vzdělávací program.
Ten obsahuje samostatnou kapitolu Hodnocení žáků a autoevaluace školy. Ta má obsahovat definici způsobu i i kritérií hodnocení.
Zatímco by školní řád měl být co nejstručnější a nejjednodušší dokument, ve školním vzdělávacím programu je prostor pro vysvětlení, proč učitelé hodnotí způsobem, jakým hodnotí. Měl by vycházet z toho, jaké cíle škola sleduje a jaké činnosti (výchovně-vzdělávací strategie) děti vykonávají. Podle cílů víme CO se ve škole hodnotí. Aby hodnocení nezatěžovalo a zároveň aby děti dostávali zpětnou vazbu častěji, měl by způsob hodnocení rezonovat s tím, co děti ve výuce dělají.
Hodnocení je velmi častým tématem jednání školských rad a podnětů, které jim předkládají zejm. děti a rodiče. Proto by se členové ŠR měli orientovat v základní terminologii a také v možnostech, variantách, o kterých jednají a které schvalují.
Ještě na tom chceme poPracovat ...
Hodnocení žáků (§ 14)
Hodnocení žáků na vysvědčení (§ 15) § 16
Výchovná opatření (§ 17)
cíle hodnocení dle školského zákona, RVP a Strategie 2030+
základní třídění (+ odkaz na rozšířené zdroje)
klasifikace vs slovní + kombinace
sumativní vs formativní
normativní vs kriteriální
interní vs externí
sebehodnocení a vrstevnické hodnocení